„Varázslatos élménnyel gazdagodott minden gyermek szeme, szája, egész énje azzal, hogy – ha csak egy kis időre is – kizökkenhetett halmozottan hátrányos helyzetéből” – e Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei óvoda vezetőjének egy álma már biztosan teljesült, az Örökbe fogadok egy ovit mozgalom Világjegy projektjével kirándulni vihette az ovisait. De rajtuk kívül már azok a gyerekek is láthatták a nagyvilágot, akik közül sokan eddig csak akkor lépték át a falujuk határát, ha kórházba kerültek. Kirándulások, élmények és tíz boldog történet, amelyet az óvónők mesélnek el.

Mindent egyszerre akartak látni

„A kirándulásunk helyszíne a miskolci vadaspark volt. Busszal utaztunk ide, már a buszozás is élmény volt a gyerekeknek, sok gyerek még nem is járt Miskolcon sem. Az állatkertben tett séta pedig leírhatatlan, hogy milyen hatással volt a gyerekekre! Annyi inger érte őket hirtelen, az elején egyik helyről szaladtak a másikhoz, szinte mindent egyszerre akartak megnézni. A bejáratnál kaptunk egy kis szórólapot, térképet a vadasparkról. Az egyik kisfiú az egész kiránduláson a kezében fogta, nézegette, és el nem engedte ezt a kis prospektust, elneveztük „térképhordozónak”, tőle kérdeztük, merre menjünk.”

Kép: OFEO

Fontos a kirándulás Az óvónők azt mesélik, hogy amikor sikerül megszervezniük egy kirándulást, az ovisok olyan aha-élményekkel érkeznek vissza, ami egy éven keresztül táplálja őket. Az Örökbe fogadok egy ovit mozgalom ezért hozta létre a kirándulásalapot, amely a rendszerükben regisztrált 450 hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő óvoda több ezer ovisának adhat lehetőséget arra, hogy kitörthessen a szüleitől örökölt korlátok közül. A kirándulásalapot olyan cégek és magányszemélyek töltik fel, akik fontosnak tartják az ügyet, hogy a hátrányos helyzetű gyermekeknek is legyen lehetősége világot látni.

Adó 1% nyilatkozat

Pizza és játszótééér!

„Siklósra kirándultunk. Sétáltunk a vár kertjében, majd egy közeli játszótérre mentünk. Kulturált, esztétikus, gyermekcentrikus játékok között játszhattak a kicsinyek. A szemembe könny szökött, amikor meglátták a játszóteret, és együtt futottak kiabálva: „Játszótééér, játszótééér!”, hiszen ez sem az óvodában, sem a faluban nem adatott meg számukra. Mikor jól kiugrálták magukat, a pizzéria felé vettük az irányt. Alig várták! A gyermekek kulturált, esztétikus környezetben ettek-ittak. Végre nem kellett számolni a forintokat, jutott repeta bőven pizzából és üdítőből is.”

Sosem látták a Balatont

„Az úti cél Fonyód volt, a hajóállomás. A gyermekek közül még senki nem ült hajón és a Balatont sem látták. Ámulva nézték a hatalmas vizet, a ringatózó vitorlásokat, a hatalmas hajót… Az egyik kisfiú azt mondta, hogy neki legjobban a vadkacsa tetszett, ahogy úszkált, meg hápogott, mert ő még soha nem látott ilyet. ”

Nagyobb, mint az apukám

„50 gyermek lehetőséget kapott ellátogatni Nyíregyházára, a vadasparkba. A legviccesebb az volt, ahogy az egyik kisfiú azt mondta, hogy „Jaj, az elefánt tényleg sokkal nagyobb, mint az én apukám!”.

Rengeteg új ismeret

„Izgalommal vártuk a hatalmas fehér busz érkezését a buszmegállóban, ami Pécsre szállította az ovisokat és a szüleiket. Megetethettük almával a vízilókákat, a lámákat, az alpakát, a páviánokat, az állatsimogatóban a kecskéket. Megkukucskálhattuk a kis selyemmajmokat, mókusmajmokat. A csimpánz külön produkcióval örvendeztetett meg bennünket, jutalmul földimogyorót dobálhattak neki a gyerekek. Rácsodálkoztak a testközelből látott állatok méreteire, szokásaira, kellemetlen szagára. Például a medve produkálta magát, fürdött a kedvünkért, de a víziló hatalmasra nyitott száján is elcsodálkoztak a gyerekek. Érdekes volt az akváriumoknál, hogy a cápa és a halak odaúsztak a gyerekek ablakokhoz érintett kezéhez. Csoda volt az állatvilág számunkra, rengeteg új ismerettel gazdagodtunk.”

Az első moziélmény

„A gyermekek lelkesen, izgatottan érkeztek, alig várva az indulást. Első úti célunk a nagykanizsai moziba vezetett, ahol külön számunkra biztosított/bérelt teremben nézhettük meg Bogyó és Babóca 4. évad 13+1 epizódját, Tündérkártyák címmel. Hatalmas élmény volt a gyerekeknek, legtöbbjük most volt először moziban. Szívmelengető élmény volt látni a félhomályban az érdeklődő arcokat, csillogó szemeket, hallani a vidám kacagásokat.”

Rajzolgatták az élményeiket

„Buszos kirándulást szerveztünk a Miskolci Állatkertbe a nagy- és középső csoportosoknak. Ezek a gyermekek eddig nem vettek részt ilyen kiránduláson, állatkertben sem jártak még. A programot, hogy melyik állatot szeretnék megnézni, előzetesen a gyerekekkel közösen döntöttük el. Így a nagyvadakra esett a választás. Az örökbefogadóink is jöttek velünk, segítettek mindenben, nélkülük biztosan nem sikerült volna ilyen nagyszerűen ez a nap. A felnőtt belépőket ők fizették és még is ajándékokat is vettek a gyerekeknek amellett, hogy adományokkal megrakott autóval érkeztek hozzánk. Amit ezúton is szívből köszönünk! A délelőttöt fagylaltozással és egy kis játszótéri szabad játékkal zártuk. Hazafelé minden gyermek elszunyókált a buszon, annyira elfáradtak. Büszke vagyok rájuk, mert nagyon jól viselkedtek mindvégig. Másnap az élményeiket rajzolgatták, a legnépszerűbb állatok a teknősök, a medve, a majmok, a tigris és a papagájok lettek a csoportban. Persze egy kérdés egész héten napirenden volt: mikor megyünk megint?”

Élményekkel teli nap

„Az óvodásokkal Szarvasra kirándultunk. Az arborétum volt az úti célunk első állomása. Már a belépés is élmény volt, hiszen a belépőjegyek nyitották az elektromos kaput, melyen egyesével kellett átjutni. Magyarország nevezetességeit tekintettük meg makettekben a Mini Magyarország területén. A gyerekek indíthattak makett vonatot, mely nagy öröm volt számukra. A Körös-holtágon hajókáztunk, mely jó lehetőséget adott arra, hogy megismerjék közelről ezt a vízi járművet. A Körösvölgyi Látógatóközpontban a hazánkban őshonos állatokkal ismerkedhettek meg. Voltak preparált, valamint élő állatok is. Az állatsimogatóban nyuszit és őzikét simogathattak, a kirándulás zárásaként mindenki fagyizhatott. Élményekkel teli nap volt.”

Maga a csoda!

„Amikor beértünk végre, megreggeliztek, és kezdetét vette a „csoda”. Hiszen olyan gyönyörű ez az állatkert, maga a csoda! A gyermekek tágra nyílt szemekkel nézelődtek, csodálkoztak, érdeklődtek, nagyon sokat nevettek. Ez egy óriási állatkert, óvodás gyerekekkel egy nap alatt talán be sem járható teljesen. De minden gyermek kívánságát teljesítve, láthatták azokat az állatokat, amelyeket igazán szerettek volna. Rengeteg fotót készítettünk és videókat is. Az utolsó program a fókashow volt. Mondanom se kell, végig ujjongtak és tapsoltak, még mi is álmélkodva néztük.”

Kisvonat, lufik, tánc és nevetés

„Indulás előtt lufikat fújtunk, hogy a vonatot díszíthessük vele, illetve ajándékba adhassuk a másik óvodába járó gyerekeknek. A gyerekek jelentős többsége nem ült még ilyen kisvonaton. Versenyeztek, kié lesz a legjobb hely, ki ül a harang mellett, kinek integetnek többen vissza az utazás során. A külső óvodát választottuk célállomásnak. A gyerekeket terített asztalok várták. Az izgatott óvodások kívánságuk szerint választhattak a fagyik között, kérhettek cukorszórást, önteteket, rolettiket. Utána kalandjárat várta őket, majd zene és buborékfújás, játék, nevetés, tánc. Finomságokkal telve, játéktól fáradtan ültek fel újra a kisvonatra, mely egy új útvonalon hozta vissza őket megszokott óvodájukba.”

Kép: OFEO

Mostantól adód 1%-ának felajánlásával is támogathatod a mélyszegénységben élő gyermekeket – megmutatjuk, hogyan. Kattints ide!