Három hónapon át több mint kétszáz Veszprém megyei hátrányos helyzetű gyermek reggelizőasztalára kerülhet egészséges reggeli. Porkoláb Eszter dietetikus, a Hester’s Life tulajdonosa öt örökbefogadottja számára készíti össze a kiegyensúlyozott táplálkozást támogató csomagjait. Vele beszélgettünk segítségnyújtásról, a hátrányos helyzetű gyerekközösségek támogatásáról és a változatos étkezés fontosságáról.

Hrdina-Bárány Zsuzsi: Dietetikusként létrehoztál egy mindenmentes reggeliket gyártó vállalkozást, amely most hátrányos helyzetű gyermekeket támogat a kiegyensúlyozott táplálkozásban.

Porkoláb Eszter: Igen, mert sajnos nem minden intézmény tudja biztosítani azokat a minőségű élelmiszereket, amelyekre egy fejlődő szervezetnek szüksége van. Ezért gondoltuk úgy, hogy az Örökbe Fogadok Egyesület közreműködésével a hátrányos helyzetben lévő gyerekek egészségesebb táplálkozásához három hónapon át müzlivel és granolával mi is hozzájárulunk.

Porkoláb Eszter tulajdonos, dietetikus. Fotó: Molnár Böbi

H-B. Zs.: Hány rászoruló gyerek kap így egészséges reggelit?

P. E.: Havonta több mint kétszáz. Miután veszprémiek vagyunk, úgy döntöttünk, hogy a közelünkben lévőket szeretnénk támogatni, így a csomagjaink a Nagyalásonyi Napköziotthonos Óvodába, a halimbai Hársfa Óvoda és Családi Bölcsődébe, a Jobb Élet Közhasznú Egyesület által működtetett berhidai May Lasho Trajo Tanodába, a Veszprémi Családsegítő és Gyermekjóléti Integrált Intézménybe, valamint az ajkai Segítséggel Könnyebb Alapítvány Családok Átmeneti Otthonába jutnak el.

A Hester’s Life egészséges reggeliket tartalmazó csomagjai öt Veszprém megyei intézménybe jutnak el

H-B. Zs.: Miért fontos számotokra a hátrányos helyzetű gyermekek támogatása?

P. E.: Mindig szívügyünk volt a támogatásuk. Gyerekkoromban minden augusztusban összegyűjtöttük például a kinőtt ruháinkat, a már nem használt tanszereinket, írószereinket, és leadtuk egy olyan ponton, ahol tudtuk, hogy ezeknek lesz következő életük. Nagyon jó érzés, hogy most nemcsak tárgyakkal, hanem az étkezésben is tudunk segíteni, hiszen egy kisgyereknek joga van ahhoz, hogy egészségesen tudjon táplálkozni.

H-B. Zs.: Miért lényeges a változatos táplálkozás?

P. E.: Ezt a kérdést két oldalról is meg lehet közelíteni. Egyfelől, egy egészséges étrend akkor jó, ha az sokáig fenn tud maradni – ebben óriási segítség a változatosság. Másfelől a bélflóra támogatása miatt is kiemelkedően fontos, hiszen ha az egészséges, rengeteg ponton támogatja az immunrendszert. A bélflóra a vastagbélben élő mikróbák, baktériumok, vírusok, gombák nagy kolonizációja, és az étrendi változatosság épp e fajok sokféleségét segít fenntartani. A kulcs tehát elsősorban a változatos étrend, benne különféle színű zöldségekkel, gyümölcsökkel és magas rosttartalmú gabonákkal. A bélflóra egyensúlyának egyébként az immunrendszer csak egy pontja, mert egyébként a gondolkodásra, a kognitív funkciókra, az emésztésre, a hangulatunkra és az optimális testsúly-fenntartásra is kihat.

H-B. Zs.: Gyakran halljuk, hogy a napindító étkezés különösen fontos. De miben más a reggeli, mint az ebéd vagy a vacsora?

P. E.: Az összes étkezésünk nagyon fontos, mindnek megvan a maga funkciója, de a reggelnek van egy kritikus része, ez pedig abból az élettani folyamatból ered, hogy az éjszakai éhezés alatt a máj szénhidrátkészlete lemerül. Az agyunk az éjszakai időszak alatt is funkcionál, ekkor főleg cukorfüggő sejtek működnek, amelyek működéséhez a májnak folyamatosan szolgáltatnia kell az energiát. A reggelinek tehát az az elsődleges funkciója, hogy ezt a májglikogéntartalmat visszatöltse, így segítve a kognitív funkciók, az észlelés, a figyelem, a tanulás, éberség jól működését. Ez a gyerekeknek különösen fontos, tekintve, hogy az iskolában vagy a nap eleji testnevelésórán teljesíteniük kell.

A reggeli különösen fontos a gyerekeknek. Fotó: Balogh Kata

H-B. Zs.: Mitől lesz a jó a reggeli?

P. E.: Elsősorban attól, hogy megfelelő mennyiségben tartalmaz összetett szénhidrátokat, hiszen ezek a szénhidrátok fogják visszatölteni a májglikogénkészletet. Mindig azt ajánljuk, hogy a napindító étkezés valamilyen jó minőségű gabonára épüljön – ez lehet egy teljes kiőrlésű kenyér, házi sütésű vagy a különféle pékségekben kapható, jó minőségű kovászos kenyér vagy zabpehely mint zabkása- vagy granolaalap. A napindító étkezésünkben fontos a szerepe a jó minőségű fehérjeforrásnak is, és nagyon jó, ha a reggeliben zöldség és gyümölcs is szerepel, nemcsak a vitamin- és az ásványianyag tartalma, hanem a víztartalma miatt is.

H-B. Zs.: A napindító étkezés kihagyásának milyen hosszútávú hatásai vannak?

P. E.: Azok a gyerekek, akik nem reggeliznek, nem tudnak olyan jól teljesíteni az iskolában, hiszen esetükben zavart szenved a fókuszálás és a koncentráció. Másrészt, ha kimarad ez az étkezés, akkor alapvetően energiát vonunk meg tőlük, gátoljuk őket a normális növekedésben. Egyáltalán nem tanácsos tehát kihagyni a reggelit a gyerekek életéből. Már csak azért sem, mert általában felnőttkorukban is megtartják e szokásukat azok, akiknél a szülők nem figyeltek oda a rendszeres reggelizésre. Náluk esélyesebben jelentkezhetnek súlyproblémák, hiszen a rendezetlen étkezési minta miatt általában nagyobb mennyiségű ételt fogyasztanak. Esetükben egyébként megnő az inzulinrezisztencia, majd cukorbetegség kialakulásának kockázata is. Érdemes tehát megtanítanunk a gyerekeket a rendszeres, változatos táplálkozásra, hiszen ezzel óriási lépést teszünk a csemeték felnőttkori, rendezett étkezéséért is.